Benefity jako wabik na programistów

W obecnej sytuacji na rynku pracy, w szczególności wśród specjalistów IT, zauważyć można coraz większe trudności w znalezieniu wykwalifikowanego eksperta i profesjonalisty w swoim fachu.  Przy istniejącym rynku kandydata, czynniki finansowe ze względu na poziom wynagrodzeń znacznie przekraczający średnią krajową, nie są już na tyle atrakcyjne (choć nadal istotne) aby przekonać specjalistę do podjęcia pracy w danej firmie. Coraz większe znaczenie mają czynniki pozapłacowe, czyli tzw. benefity.

Podczas rozmów kwalifikacyjnych rekruterzy coraz częściej zauważają, że to właśnie benefity mogą być kluczem do sukcesu w procesie rekrutacji. W tym wpisie postaramy się przedstawić nietypowe czynniki pozapłacowe motywujące pracowników z branży IT do zmiany miejsca zatrudnienia.

Standardowe benefity takie jak: karta multisport, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenia czy dofinansowania do kursów doszkalających nie są już na tyle atrakcyjne aby przekonać kandydata do wybrania konkretnej oferty. Pracodawcy zaczynają walczyć o wyspecjalizowanych pracowników coraz bardziej kreatywnie i pomysłowo.

Niestandardowe benefity w polskich i zagranicznych firmach

Firmy działające na polskim rynku wprowadzają coraz więcej udogodnień dla pracowników. Jednym z nim są np. Tygodnie Zdrowia, gdzie każdy pracownik może bezpłatnie skorzystać z konsultacji lekarskich lub porad dietetyka w miejscu swojej pracy. Wprowadzane są również płatne dodatkowe dni wolne np. za przepracowany rok w firmie, co umożliwia zaplanowanie dłuższego wypoczynku w okresie wakacji lub świąt.

Oczywiście polscy pracodawcy czerpią często pomysły od naszych zachodnich sąsiadów, i tak np. takim nietypowym benefitem w jednej z londyńskich firm jest botox-day, czyli dzień odnowy biologicznej, gdzie pracownik może swobodnie się zrelaksować i zapomnieć na chwilę o obowiązkach dnia codziennego.

Kalifornijska firma aby odciążyć pracownika po godzinach oferuje usługi consierge. Gdzie co 2 tygodnie pracodawca wysyła do pracownika serwis czyszczący, który np. zawozi ubrania do pralni, robi zakupy spożywcze czy odstawia samochód do naprawy.

Na amerykańskim rynku pracodawcom zależy, aby pracownicy traktowali miejsce pracy jako swój drugi dom, dlatego przykładają szczególną wagę do aranżacji przestrzeni biurowej zapewniającej wysoki komfort pracy i możliwości relaksu. Masaż, pokój gier, hamaki, strefy ciszy i wypoczynku pozwalają na “naładowanie akumulatorów” do dalszego działania. Możemy zauważyć, że na polskim rynku pracodawcy idą z duchem czasu i wprowadzają takie atrakcje w swoich firmach. Daje to możliwość pobudzania kreatywności wśród specjalistów, a co za tym idzie, do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, prowadzących do stałego rozwoju przedsiębiorstwa.

Takie “zachęty” często decydują o konkurencyjności firmy podczas walki o wykwalifikowanego kandydata. Oczywiście, jest to tylko kilka przykładów czynników pozapłacowych, które mogą wzbudzić zaciekawienie wśród potencjalnych pracowników. Obecna sytuacja rynku IT jest bardzo komfortowa dla specjalistów, bo to pracodawca musi stale ulepszać ofertę aby walczyć o jak najlepszych fachowców z branży.