Candidate Experience, czyli wzorcowy proces rekrutacyjny

Od kilku lat w branży HR krąży modne sformułowanie  „Candidate Experience”, ale co się pod nim kryje? Od kiedy postęp technologiczny wdarł się do procesu  rekrutacji stał się on z jednej strony zdecydowanie łatwiejszy. Nowoczesne bazy kandydatów , narzędzia za pomocą których jesteśmy w stanie znaleźć największe perełki wśród talentów, automatyzacja wielu procesów to jedne z plusów. Z drugiej strony stał się on zdecydowanie bardziej wymagający i nie tylko pod względem rosnących zapotrzebowań rynku na kandydatów.  Kilkanaście lat temu rozsyłanie swojego CV, bez potwierdzenia jego otrzymania było normą .

Wiele rekruterów  boryka się z niewielką ilością aplikacji, czy trudnością w znalezieniu osoby z odpowiednimi umiejętnościami. Możemy śmiało powiedzieć ze rynek pracodawcy zmienia się w bardzo szybkim tempie w rynek kandydata.

To właśnie kandydat oraz to jak postrzega on firmę stało się priorytetem. Niezadowolony, niezatrudniony kandydat to nie tylko rysa na wizerunku firmy, ale również utrata cennego talentu w przyszłych procesach. Przy tak trudnym rynku nie można sobie na to pozwolić.

Rozpoczynając kolejny proces rekrutacyjny warto zastanowić się nad jego przebiegiem. Z badań portalu eRecruiter wynika iż „33% kandydatów, którzy wynoszą negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego nie zaaplikuje ponownie do wybranej firmy. To nie wszystko. 28% kandydatów z chęcią podzieli się negatywną opinią o firmie ze swoimi bliskimi, a także znajomymi z branży. Idąc dalej, pozytywna opinia własna (wpływa na decyzję 46% kandydatów), jak i znajomych (42% bierze ją pod uwagę), jest jedną z najważniejszych kwestii przy podejmowaniu decyzji o zaaplikowaniu do danej firmy.”

Warto więc zwracać szczególna uwagę na to, aby wrażenia kandydata były jak najlepsze. Druga szansa na wywarcie pozytywnego wrażenia może nie być nam dana.

Co według badanych osób należy poprawić? Przede wszystkim kandydaci (aż 39% badanych) wskazują na informowanie o powodach niezakwalifikowania się do następnego etapu. Kolejnym aspektem jest samo informowanie o zakończeniu procesu rekrutacyjnego (15% badanych), a ciągły kontakt z kandydatem wskazuje 14% osób biorących udział w ankiecie.

Na czym się skupić, aby Candidate Experience w firmie było na najwyższym poziomie?

  1. Staraj się  przygotować feedback dla osób zaangażowanych w proces rekrutacyjny. Informuj z jakich powodów niestety nie możesz zaprosić danej osoby do następnego etapu. Pamiętaj, że dzięki temu kandydat może popracować na swoimi słabszymi stronami.
  2. Bądź w kontakcie z kandydatami przez cały proces. Wystarczy mail czy sms z informacją, że proces się przedłuża, bądź kiedy można spodziewać się decyzji w sprawie aplikacji.
  3. Ważnym aspektem jest również informowanie, iż dany proces rekrutacyjny został zakończony.

 

Artykuł napisany na podstawie badań przeprowadzonych przez portal eRecruiter.pl